Reisverslagen

Kerstshow in Aalsmeer

Reisdatum: vrijdag 15 december 2023.
Door An Scherrenberg, gastvrouw.

Vrijdag 15 december bezochten we voor de eerste keer de kerstshow in tuincentrum Het Oosten te Aalsmeer. Er is veel te zien en er zijn tal van kerstartikelen te koop. Bij het Tuincafé aten we lekkere broodjes met soep. Bij de oliebollenkraam buiten werden nog wat zakken gevuld voor de terugreis. Het was een hele fijne middag.

De prachtige paarse hei

Reisdatum: vrijdag 31 augustus 2023.
Door Ingo Heinen, chauffeur.

De laatste dag van augustus, op de drempel van de zomer en een zonnige Indian Summer. Dus gaan we met onze Zuidbus op zoek naar de mooie bloeiende paarse heide. En hebben we die gevonden? Jazeker, volop gezien!

Als we denken aan de Veluwe kunnen we vele kanten op gaan en wat zo magnifiek is: ik als chauffeur mag samen met gastvrouw Mieke zelf bepalen hoe we de gasten gaan verrassen. En al zeg ik het zelf, ik vind het erg leuk om mijn buurtgenoten iets moois te laten zien. De volgende plaatsen komen direct in mij op: Posbank, Hoenderloo, Kootwijk, Nunspeet, Kröller-Müller en ga zo maar door. Vandaag kozen we voor een heerlijke lunch in eterij de Lierderhoeve in Beekbergen waar we zeer gastvrij werden ontvangen. Eten, bediening, aankleding, prijs/kwaliteit en zelfs het sanitair was een compliment waard.

Hierna reden we binnendoor naar Radio Kootwijk, een route die je alles laat zien wat de Veluwe zo mooi maakt. Uiteraard hebben we ook een stukje over zandpaden gereden zodat je echt het gevoel krijgt dat je op de hei bent. De natuur liet zich vandaag weer van haar mooiste kant zien. Vervolgens reden we naar Vierhouten (als ik roep Paasheuvel dan rinkelt er misschien een belletje). Ook dat is een prachtig dorp gelegen in de Veluwezoom. Daarna gingen wij weer huiswaarts en mochten we allemaal terug kijken op een fijne dag.

Zon en zee!

Reisdatum: vrijdag 18 augustus 2023.
Door Ingo Heinen, chauffeur.

Vandaag hadden gastvrouw Machteld en ikzelf de zomerkolder in de kop en besloten om eens naar Egmond aan Zee te gaan. Dat is weer het voordeel van een verrassingstocht, je weet nooit waar je terecht komt. Omdat we nog nooit naar Egmond waren geweest en ik echt dacht te weten hoe ik moest rijden, maakte ik een kleine navigatiefout en reed na Alkmaar verder richting Den Helder (Egmond was niet goed aangegeven op de borden). Bij Petten bedacht ik dat Egmond toch veel verder weg lag dan ik had gedacht. En ja hoor, ik moest terug rijden Maar toe we Egmond binnen reden heeft iedereen in zijn favoriete restaurant genoten van een lekkere lunch.

Iedereen was uitgestapt op de standboulevard maar ik moest de bus 1 km verderop parkeren. En zoals dat dan gaat, een leuke wandeling terug naar het restaurant en daar ook genoten van de lunch. Daarna prompt de bus sleutels op het tafeltje laten liggen en weggegaan met de vrolijke mededeling "tot over een dik kwartiertje dan kom ik met de bus weer voorrijden." Bijna goed, want toen ik bij de bus kwam.... moest ik even aan het gezegde van mijn oma denken: wie niet goed zijn hersens gebruikt moet zijn benen gebruiken. Dat klopte dus ook deze keer weer en ik kon weer gezellig terug wandelen om de sleutels van de bus op te halen...

Bij een dagje zee hoort natuurlijk ook een lekker ijsje. De ijssalon/patisserie in Castricum was door de markt niet bereikbaar, dus dat ijsje hebben we gescoord bij Gelato Burano in Maarssen. Na afloop iedereen weer thuis gebracht en we hadden met zijn allen weer een fijne dag gehad.

Wilt u nou ook eens zo'n leuk uitstapje meemaken, vergeet dan niet om u eens aan te melden voor een fijne dag vol leuke verrassingen. Stichting Zuidbus heeft een team vrijwilligers die graag een mooie rit voor u willen verzorgen!

Een échte verrassing

Reisdatum: vrijdag, 19 augustus 2022.
Door Ingo Heinen, chauffeur.

Om de zoveel tijd staat bij Zuidbus de verrassingstocht op het programma. Dit is een rit waar ik altijd naar uitkijk en meestal heb ik het geluk dat ik de tocht mag rijden. Onze gasten weten werkelijk niet waar ik ze naar toe breng, dit is echt een verrassing. Ook als iedereen is opgehaald vertel ik meestal niet wat we gaan doen. Onze ervaren gasten weten echter dat het leuk gaat worden. Ik hou er van om mijn buurtgenoten in het zonnetje te zetten en lekker te verwennen met een mooie vakantiedag.

Vandaag gingen we naar Kinderdijk, niet voor niets een Unesco monument. De dijk vol molens zorgen ervoor dat de polder droge voeten houdt. De manier waarop dit werd georganiseerd was werkelijk een voorbeeld voor de gehele wereld. Niet alleen op het gebied van waterbouwkunde maar ook hoe de taken en plichten via een eerlijk democratisch bestuur werden geregeld. In de tijd van koningen en machtige graven was er ineens een waterschap die de lasten en opbrengsten eerlijk ging verdelen. In de 13e eeuw was dit eigenlijk ongekend. Nu nog zijn de Nederlandse waterschappen het oudste voorbeeld van een praktisch stukje functionerende democratie. Niet altijd perfect, maar het zorgt al ruim 700 jaar voor de veiligheid van de burgers tegen aanvaardbare kosten.

Onze heenreis verliep via Nieuwegein, Vianen, Lexmond en Meerkerk, In de laatste twee plaatsen was werkelijk alles mooi versierd i.v.m. de feestweek. Echt heel mooi om te zien en uiteraard ook iets bijzonders voor onze gasten. Via mooie omwegen kwamen we uiteindelijk in Sliedrecht aan waar we lekker samen hebben geluncht. Bij de lunch vertelde ik over de geschiedenis van het gebied en hoe Kinderdijk aan zijn naam kwam. Volgens de legende dreef er tijdens de Elizabethsvloed een mandje met een kleine baby hulpeloos rond in het kolkende water. Een poes boven op het mandje zorgde er voor dat de mand bleef drijven. Zoals dat dan gaat met goede verhalen drijven de mandjes met hun kostbare inhoud uiteindelijk naar de kant. Die plek heet sinds die heugelijke gebeurtenis Kinderdijk.

Nadat we hadden genoten van het uitzicht op de vele molens reden we via de Lekdijk richting het pontje van Schoonhoven. Na een korte rit door het centrum van Schoonhoven, gingen we via Cabauw en Lopik weer naar Utrecht. Op een mooie dag hoort natuurlijk een ijsje en die hebben we gehaald bij Lorenzo op de Rijnlaan.

En dan wil ik graag nog het volgende toevoegen:
wat ik doe heet natuurlijk vrijwilligerswerk, maar ikzelf ervaar het als een ontzettende fijne dag waarin ik het voorrecht heb om mijn buurtgenoten als mijn gasten te mogen begroeten en een hele fijne vakantiedag te bezorgen. Wil je ook zo'n heerlijke dag beleven, dan kan dat. Geef je op via de folder of meld je aan op de website van de Zuidbus. Ken je iemand die ook wel zo'n heerlijk dagje uit kan gebruiken? Ik zou zeggen: hoort zegt het voort!

Een geslaagd stranduitje in Bloemendaal

Reisdatum: dinsdag, 5 juli 2022.
Tekst en foto's: Ingo Heinen.

Ze hebben weer genoten hoor, een lekkere vakantiedag voor de ouderen in de wijken Hoograven en Lunetten. Wie herkent het niet, dat lekkere vakantiegevoel als de zee om je blote voeten heen speelt in het natte zand. Een heerlijk schijnend zonnetje met een aangename zachte verkoelende bries in je haren. Lekker op het terras Parnassia aan zee in de badplaats Bloemendaal genieten van iets lekkers en dan nog eens die mooie herinneringen ophalen. En ook als je niet meer zo goed ter been bent kom je aan de vloedlijn met een veilige arm van een begeleider die jou ondersteunt.

Uiteraard hebben we ook een stukje van Haarlem gezien, zoals de grote of St. Bavokerk op de Grote Markt en de Amsterdamse stadspoort van Haarlem. Een ritje langs de Spaarne mag ook niet ontbreken. Helaas konden we de bus niet dichtbij een ijssalon parkeren in Haarlem, maar een lekker ijsje hoort erbij en die vonden we In restaurant de Eend langs het water van de Loosdrechtse plassen. Wisten jullie trouwens, dat naast de A2 een prachtige weg ligt die ons langs zeer mooie villa's richting Abcoude voert? Na deze lekkere zomerse versnapering reden we nog een stukje langs de plassen richting Hilversum en daarna via Maartensdijk en Groenekan weer Utrecht ingereden.

Nadat we iedereen weer veilig thuis hadden afgeleverd konden we tevreden naar huis gaan in de wetenschap dat iedereen de dag als een echte leuke ouderwets gezellige vakantiedag heeft ervaren. Vandaag waren Machteld (gastvrouw) en Ingo (chauffeur) uw vrijwilligers die met plezier deze dag verzorgden. Kent u nou ook iemand die u wel zo'n fijne dag wil bezorgen of wilt u het zelf eens meemaken, dan nodigen wij u van harte uit om een volgende keer met ons mee te gaan. Graag tot ziens!

Naar Moeke!

Reisdatum: dinsdag, 5 oktober 2021.
Tekst en foto's: Ingo Heinen.

Anderhalf jaar geleden, op donderdag 12 maart 2020, was ik de chauffeur die de allerlaatste rit uitvoerde voor de totale lockdown. Een van mijn passagiers toen was Stien de Greef en laat zij nou vandaag ook een van onze gasten zijn. Toeval bestaat niet, want wie was de gastvrouw op de allerlaatste rit van de Zuidbus? Ja U raadt het goed, An Scherrenberg was toen Uw gastvrouw net als vandaag. In de tussentijd zijn er, nu en dan tussen alle maatregelen door, nog wel ritjes geweest maar door allerlei omstandigheden was ik geen chauffeur. Voor mij, heeft het echt weer 572 lange dagen geduurd voordat ik weer de eer had om de gasten van Zuidbus een mooie dag te bezorgen. En hoe was het, zult U zich afvragen. Hier is maar een woord voor: HEERLIJK. Wat heb ik dit gemist. De gezelligheid, het plezier om een mooie route te rijden, het gezellige kwekken met elkaar, het lekker samen eten, de mooie uitzichten onderweg.

De route bracht ons via Zeist, Austerlitz, Doorn, Leersum, Amerongen, Elst naar Rhenen waar we lekker hebben gegeten bij Moeke aan de oevers van de Nederrijn, Na de uitgebreide gezellige lunch zijn we via de brug de Nederrijn overgestoken en hebben even de Betuwe verkend waar een mooie foto van meneer en mevrouw Ingen is gemaakt bij het plaatsnaambordje Ingen. Ter Hoogte van Elst de pont gepakt en even langs kasteel Amerongen gereden, het stuwcomplex voorbij Amerongen vanuit de verte bewonderd en toen richting het Eiland van Maurik gereden. We hebben in Houten ook nog even de duiventoren van landgoed Blickenburg bewonderd en daarna werd iedereen weer naar huis gebracht.

Het was zowel voor onze gasten als voor ons als vrijwilligers een ontzettend fijne dag. Wilt U ook eens zo'n fijne dag meemaken? Aarzel niet en meld u aan. We verheugen ons op een nieuwe mooie rit samen. Groetjes van Uw chauffeur Ingo Heinen en Uw gastvrouw An Scherreberg.

Reisverslag van een pannenkoekenrit

Reisdatum: donderdag, 12 maart 2020.
Tekst: Ingo Heinen. Foto's:  An Scherrenberg.

De eerste voorjaarsrit met lekker veel zon in 2020 mochten we vandaag rijden. Wat past bij een mooie rit? Pannenkoeken natuurlijk! Altijd lekker en te genieten met tal van variaties. Eigenlijk was ons doel pannenkoekrestaurant 't Vossenhol naast speeltuin oud Valkenveen, maar helaas waren beide vandaag gesloten. Daarom niet getreurd en na kijken op de telefoon werd al snel een mooi alternatief gevonden. Pannenkoekboerderij de Wildenburg in Baarn was ook erg leuk en lekker. We werden hartelijk ontvangen en de pannenkoeken smaakten heerlijk.

Ons gezelschap had weer veel plezier met elkaar en genoot van het mooie uitzicht onderweg. Met het prachtige landschap blijft Utrecht toch echt de mooiste en meest veelzijdige provincie in Nederland. We hebben van alles gezien, van kleine polders tot mooie heidelandschappen en uiteraard de bossen. Tijdens de rit werden de gasten volop verwend met lekkers door gastvrouw An Scherrenberg. We zagen de natuur uitlopen en al vele bomen die in de knop staan of zelfs al bloeien. Ooievaars zagen we ook scharrelen naar lekkers en uiteraard ook molens en forten bekeken en over een kanonsdijk gereden. Hopelijk kunnen we zo snel mogelijk weer een nieuwe rit rijden want met alle Corona perikelen en de maatregelen die onze regering adviseert kan het wel een tijdje duren voordat de volgende rit weer gereden kan worden. Hopelijk tot snel weer ziens!

Met vriendelijk groet, An Scherrenberg (gastvrouw) en Ingo Heinen (chauffeur).

Reisverslag van het eerste uitstapje van 2020: een verrassingstocht!

Reisdatum: woensdag, 4 maart 2020.
Door Marieke van der Mark, gastvrouw.

Nadat we vanmorgen met de bus alle gasten hadden opgehaald zijn we naar Nieuwegein gereden om daar onze tocht te starten met een mooie rit langs de Lek over Lekdijk.  Onderweg was al goed te zien dat de lente in aantocht is. Het gras is al helder groen, de krokussen staan er prachtig bij, sommige bomen staan al in bloei en de ooienvaars waren al druk bezig om hun nesten te bouwen. Het gevoel van de lente werd versterkt door de zon die de hele dag speciaal voor ons geschenen heeft.

De eerste stop werd gemaakt bij Schoonhoven. Wist u dat Schoonhoven al bijna 700 jaar bestaat en dat het ook wel de zilverstad wordt genoemd? Dit omdat in de 17de en 18de eeuw er zich veel zilversmeden vestigden. Schoonhoven huisvest dan ook de internationale kunstnijverheidsschool voor goud- en zilversmeden.

Bij het prachtige pontje van Schoonhoven hebben we een heerlijke lunch genuttigd in een zeer klantvriendelijk restaurant met uitzicht op de Lek.

De rit vervolgde zich door het groene hart richting Gouda wat natuurlijk bekend staat om de goudse kaas, de stroopwafels, pijpen, kaarsen en historische binnenstad. In overleg met de gasten heeft de chauffeur de gasten afgezet bij het centrum waar ze een half uur konden rondkijken in eigen tempo.

Helaas kwam de dag toen alweer tot een einde en zijn we via verschillende binnenwegen weer naar Utrecht gereden en hebben we elke gast weer netjes thuis gebracht.

Uw chauffeur Ingo en begeleidster Marieke bedanken alle gasten van de rit voor een gezellige zonnige dag en hopen de volgende keer weer zo'n mooie dag met u te beleven.

Reisverslag van een Verrassingstocht

Reisdatum: dinsdag, 17 september 2019.
Door Ingo Heinen, chauffeur.

Vandaag zijn we naar slot Loevestein gereden via Houten en het eiland van Schalkwijk, een eiland die door de gemeente houten bewaard wordt als een uniek stukje Nederland. In plaats van grootschalige huizenbouw inclusief ontsluiting via een afslag op de A 27 heeft men bewust gekozen om dit eiland moeilijk toegankelijk te houden.

Na de overtocht met het pontje naar Culemborg via de Diefdijk en Asperen het pontje bij Herwijnen genomen en via de fraaie uiterwaarden van Waal en Maas bij kasteel Loevestein gekomen waar we lekker hebben geluncht. Kasteel Loevestein heeft een bewogen geschiedenis achter de rug van 650 jaar. Meest bekende is misschien wel de ontsnapping van Hugo de Groot in zijn boekenkist uit dit kasteel die toen diende als gevangenis voor politiek andersdenkende of anders gelovende kopstukken uit Nederland. Hugo de Groot was een van de meest befaamde rechtsgeleerden die de wereld heeft gekend. Aan hem hebben wij het principe van de vrije zee te danken (Liber Marum). Een rechtsidee wat wereldwijd is ingevoerd dankzij het heldere denken van Hugo de Groot. Kortom, een uitstap met de Zuidbus is niet alleen erg gezellig maar ook nog eens leerzaam.

Na een kleine wandeling - uiteraard rekening houdend met de rollators die we bij ons hadden - gingen we huiswaarts via een mooie omweg en wederom een pontje naar Schoonrewoerd, Leerdam en Everdingen. Om uiteindelijk te eindigen bij onze laatste stop in Vreeswijk bij Luigi de ijssalon. Na een lekker ijsje is iedereen weer fijn thuis gebracht en kon de bus weer veilig op zijn plek gebracht worden en waren uw chauffeur Ingo en zijn begeleidster Marieke zeer tevreden met deze geslaagde trip. Graag tot de volgende keer waarin we U weer graag begroeten als onze gewaardeerde gast.